fbpx

face

+38 067 405 43 15

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Повернення ПДВ 20% на живих тварин і молоко для стабілізації цін на м’ясну та молочну продукцію - прес-реліз

У Києві в УНІАН 14 березня 2021 року відбулась прес-конференція за участі представників м'ясної та молочної галузей на тему: "Повернення ПДВ 20% на живих тварин і молоко для стабілізації цін на м’ясну та молочну продукцію". Спікери обговорили ситуацію на ринку м'ясної та молочної продукції, проблеми та шляхи їх вирішення. Також було обговорено наслідки дії Закону №1115-ІХ та законопроекти, які допоможуть вирішити усі наслідки, що були спричинені зниженням ПДВ до 14%.

Дивитись запис ефіру можна на Youtube.

Питання та відповіді, що були на обговорені під час прес-конференції:

1. Чому суспільству потрібно розуміти, як формується ціна на м’ясо?
Микола Бабенко, виконавчий директор Асоціації “М’ясної галузі”:

Минулі роки населення сплачувало зайві 20 грн/кг роздрібної ціни червоного м’яса, це ті 10 грн/кг живої ваги перевитрат у свинарстві про які ви можете прочитати з наших численних публікацій за минулі роки. У підсумку це виходить 8 млрд грн переплата на рік. Відбувається це через корупцію, фальшування та небажання частини свинарів змінюватися до стандартів сучасного свинарства. Це достовірні цифри, крім Асоціації “М’ясної галузі”, вже 10 років як я очолюю ТОВ “Центр підвищення ефективності в тваринництві”.

У минулу суботу один технолог з Сумської області, що довів майже до передбанкрутного стану свинокомплекс, сказав буквально наступне: “відкати і корупцію в свинарстві ви не поборете, в свинарстві як крали так і будуть красти”.

Так і буде, якщо суспільство вчергове промовчить і за переплату 10 грн/кг червоного м’яса, як мовчало раніше за переплату 20 грн/кг. 

Новим законом про 14% ПДВ на живих тварин і 20% на червоне м’ясо, замість стимулювання вирощування знижувати собівартість, законодавець поклав на населення тягар платити ще додатково 10 грн/кг червоного м’яса ПДВ. Іншими словами, неефективність у свинарстві отримала ще нові преференції.

З молоком аналогічна ситуація.

М’ясопереробні підприємства поставлені у вкрай невигідну ситуацію по відношенню до тіньового бізнесу, який тепер нелегально продає м’ясо, що не відповідає санітарним вимогам та ще й за значно меншою ціною. М’ясо і м’ясні вироби від легального бізнесу стали дорожчі на 10%.

Детальніше про наслідки змін за минулі 3 місяці ми розповімо сьогодні на прес-конференції.

2. Як вплинуло зниження ставки ПДВ до 14% на ціноутворення на м'ясо за перші три місяці дії Закону №1115-ІХ? Як зараз на практиці діє увесь ланцюг від вирощування живих тварин до рітейлу? Як зниження ПДВ вплинуло на ваше підприємство?
Олександр Скорик, директор ТОВ МК “М’ясний”, голова Ради Асоціації “М’ясної галузі”:

З 1 березня ми почали працювати згідно з Законом №1115-ІХ. На практиці виявилось, що наше підприємство живими грошима почало доплачувати 7,2%, тому, фактично, ціна на продукцію зросла на 7,2% у точному вимірі або на 6-10% по категоріям.

Яким чином зниження ПДВ вплинуло на збільшення фальсифікату та тінізацію ринку?

Через зниження ПДВ з’явилась додаткова вигода для тіньового ринку, тому що різниця фактична між тіньовим ринком і легальним бізнесом стала складати 10%. Через зниження ПДВ до 14% нелегальні бійні почали працювати з більшою інтенсивністю, бо побачили явні переваги перед нами – легальними переробниками, а це означає – збільшення фальсифікату.

Таким чином легальна м’ясна галузь опинилась на грані банкрутства.

Це може привести до того, що м’ясопереробні підприємства будуть або вимушені зупинити виробництво, або йти в тінь, щоб вижити.

Зміни до законопроекту необхідно внести терміново та вивести живих тварин з-під оподаткування 14% та повернути 20% на весь ланцюг. Це влаштовує і м’ясопереробні підприємства, і партнерів свиноводів. Законопроект треба прийняти у першому читанні: за основу і в цілому – оскільки прийняття в другому читані буде перенесено на осінь, а це – додаткові збитки для м’ясної і молочної галузей. 

Це єдине рішення, яке допоможе знизити вартість продукції на 6-10% і буде вирівняна різниця з легальним бізнесом і тими, хто не сплачує ПДВ або використовує “сірі” схеми та скрутки.

М’ясна галузь терміново потребує змін до законодавства. Якщо не внести зміни – то галузь буде доведена до межі банкрутства.

3. Як формується ціна на молоко зараз і як ПДВ 14% вплинуло на формування ціни?
Вадим Чагаровський, голова Ради директорів Спілки молочних підприємств України:

Цей закон ще на стадії обговорення у нас викликав багато запитань. Метою Закону була боротьба зі скрутками. Але до чого тут сире молоко – незрозуміло. Проблеми скруток у молочній галузі не було.

У підсумку цього року сезонне зниження ціни на молоко, яке повинно було відбутись, фактично не відбулось. Щорічно це зниження для споживачів виглядало як зниження ціни у роздрібній торгівлі на 15%, а то і 20%. Через зниження ПДВ, ціна навіть піднялась через ті додаткові 7,2%. Сільгосппідприємства, що продають сире молоко не захотіли знижувати ціни на різницю 7,2%. Вони сприйняли зниження ціни з ПДВ як сезонне зниження. Але фактично для переробника ця ціна зросла.

Спілка проводила анкетування з приводу цього Закону. Наприклад, розмір збитків в одній компанії сягнув за два місяці дії Закону – 20 млн грн. За нашими підрахунками прямі втрати молочної галузі за рік можуть скласти близько 1 млрд грн.

Нам не зрозуміло прийняття таких законів як Закон №1115-ІХ. Подальші подібні зміни в законодавстві, які пов’язані з роботою галузей повинні проходити експертизу професійних фахівців та консультації з фаховими асоціаціями.

Ми раді, що вчасно був зареєстрований законопроект, що виправляє прикрі помилки і наслідки зниження ПДВ до 14%.

4. Як на практиці діє увесь ланцюг від виробництва молока до переробки та рітейлу, як на це вплинуло зниження ПДВ? Як вплинуло зниження ПДВ на ваше підприємство?
Сергій Запорощук, голова Ради Ічнянського молочно-консервного комбінату: 

Молоко як і м’ясо потрапило в цей закон випадково. Нам не зрозуміло, яка його роль. Ні споживачі, ані виробники не отримали ніяких плюсів. Молочну галузь, як і м’ясну, ніхто не запитував. Ми були від самого початку проти прийняття Закону №1115-ІХ.

Що відбувається на молочному ринку на практиці?

Виробники молока закуповують усе з ПДВ 20%, а сире молоко реалізують з ПДВ 14%. Від цих змін виробник молока просто перестає сплачувати ПДВ до бюджету або навіть його відшкодовує

Переробник реалізує продукцію з ПДВ 20%, виникає надбавка 6%, а реально – це 7,2%. Переробна галузь використовує обігові кошти, щоб сплатити ПДВ до бюджету, що також негативно впливає на ціну. 

Тінізація ринку та фальсифікат

З 9 млн тонн виробленого молока, 70% – за готівку потрапляє на переробні підприємства і таким же чином потрапляє на роздрібну торгівлю і ми стикаємось з фальсифікатом.

До того ж, до нас надходить імпортна молочна продукція, яка є дешевша навіть з ввізним митом 10%. Це велика проблема для молочної галузі України.

Ми вважаємо, що продукція тваринництва має бути виключена з цього переліку і повинно бути повернено 20%.

5. Розкриття схем щодо ухилення від сплати додаткових 7,2% різниці ПДВ
Леонід Тулуш, завідувач відділу фінансово-кредитної та податкової політики ННЦ "Інститут аграрної економіки" :

Ініціатива про зниження ПДВ до 14% передбачала боротьбу з податковими махінаціями. Дивно виглядає набір продукції у Законі №1115-ІХ – вони не мають ніяких “сірих” схем оптимізації. Цим Законом відразу був закладений конфлікт між переробниками і підприємствами, що постачають їм сировину. Закон №1115-ІХ, який був покликаний боротись з оптимізаційними податковими схемами на зерновому ринку сам же провокує такі схеми на ринку м’яса та молокопродуктів.

Наразі у світі немає таких аналогів однократного зниження ПДВ, а не зниження на весь ланцюг. Держава, втручившись у ціноутворення спровокувала проблеми у відповідних галузей. 

Ця ініціатива, яка не має аналогів мала такі ефекти: 

– здорощення цін на м’ясні та молочні продукти;
– виник парадокс, що зниження ПДВ призвело до росту цін
– це зниження конкурентоспроможності тих, хто працює легально

Постає питання: яку конкурентоспроможність має підприємство з входом 14% ПДВ і виходом 20% проти тих, хто працює на єдиному податку або не платить податки взагалі.

Переробні підприємства – бюджетоформуючі і такі проблеми у галузі тягнуть за собою наслідки у вигляді проблеми формування місцевих бюджетів, створення нових та підтримання старих робочих місць.

Треба прибрати живих тварин та молоко зі списку, бо ще декілька місяців і оптимізатори ще придумають низку схем. 

6. Чому м’ясокомбінати та молокопереробники доплачують саме 7,2%, якщо різниця між 14% і 20% складає 6%?
Леонід Тулуш:

Усе просто: переробники продають з ПДВ 20% за рахунок надбавки 6%, тобто доданої вартості, на неї ще нараховують 20% ПДВ, що становить – 1,2%, а в сумі з 6% це і виходить 7,2%.

А через те, що кінцевий продукт відрізняється за позиціями, то підняття цін для споживачів може коливатись у межах 6% – 10%.

7. Кроки щодо подолання існуючих проблем та обговорення нових законодавчих ініціатив, плюси та мінуси кожного з варіантів
Олександр Скорик:

Ми вважаємо, що така система оподаткування терміново потребує корекції, бо не можна розривати ланцюг ПДВ на будь-якому етапі. Єдине швидке та правильне рішення – це повернення ПДВ 20% на живих тварин та молоко.

Зараз існує три варіанти законопроектів про повернення ПДВ 20%:

Законопроект 5425 – пропонується відновити 20% ставку ПДВ за операціями з постачання сільськогосподарської продукції згідно з УКТ ЗЕД: 0102 (велика рогата худоба, жива); 0103 (свині, живі), 0104 10 (вівці живі), 0401 (в частині молока незбираного).

Законопроект 5425-1 – пропонується повернути ставку 20% ПДВ на сільськогосподарську продукцію для якої було встановлено знижену ставку оподаткування в 14%. Тобто це означає повна відміна Закону №1115-ІХ.

Законопроект 5425-2 –  пропонують не лише не змінювати вже встановлену ставку 14% для деяких видів сільськогосподарської продукції, але й розширити таку, знижену ставку ще на частину продукції.

Червоне м’ясо, а також інші м’ясні вироби до 3425-2 не входять. Цей законопроект не тільки не вирішить жодну з проблем, а лише може, навіть, погіршити ситуацію.

Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики Верховної Ради підтримав в цілому і за основу законопроект 5425, який вирішує теперішні проблеми. Запропонований законопроект 5425 – повертає конкурентність м’ясній галузі. Багато фракцій вже заявили про його підтримку і готовність виправити помилку.

8. Подальший розвиток м’ясної галузі
Олександр Скорик:

Одним з подальших кроків може бути зниження ПДВ на весь ланцюг. У Польщі ціна на молоко і м’ясо – ПДВ 5% на всьому ланцюгу. Звісно ми не можемо одразу повністю наблизитись до них, але чим дешевшою буде продукція – тим більшим буде попит. А це вже призведе до розвитку м’ясної та супутніх галузей. Треба зібратись усім профільним міністерствам, асоціаціям, представникам комітетів, щоб наступним кроком розробити новий закон про зниження ПДВ на весь ланцюг, що може знизити ціну саме для споживача. Для споживачів це було б дійсно великою допомогою.

Асоціація “М’ясної галузі” також сприятиме зменшенню фальсифікату і тіньового ринку. Більше 50% м’ясного ринку – це тіньовий ринок.

9. Подальший розвиток молочної галузі
Вадим Чагаровський:

Ми думаємо, що коли буде відновлено Міністерство аграрної політики та продовольства – то нарешті буде розроблено національну програму розвиток молочного скотарства та молочної галузі. Я можу навести приклад, як за 6 років з 2014 по 2020 рік було виділено 70 млрд євро на підтримку скотарства, а в Україні на усе тваринництва – лише 1 млрд євро.

Наразі також необхідно прийняти зміни до закону щоб притягати до кримінальної відповідальності за фальсифікат.

10. Подальший розвиток тваринництва
Микола Бабенко: 

Кроки для стимулювання вирощування та розвитку сировинної бази робляться нашими асоціаціями. Ми активно працюємо і над відкриттям зовнішніх ринків. Але є один нюанс: по сьогоднішнім цінам на сировину, експорт української м’ясної та молочної продукції – неконкурентоздатний у глобальному ринку. Для експорту, сировина має подешевшати. М’ясна і молочна галузі можуть збільшити об’єми переробки і продажу в рази за рахунок зниження собівартості і ціни на сировину.

11. Чи відбудеться підвищення роздрібних цін на м’ясо?
Олександр Скорик:

При коригуванні законопроекту – по м’ясній галузі ціна для споживача зміниться в сторону зниження на 7-10%. Так працює ринок. Ми працюємо для того щоб цінник для споживача був нижчий.

Останні новини